Formy termoformujące. Przegląd rozwiązań

opakowania

Termoformowanie jest dość szeroko wykorzystywaną metodą. Z jej pomocą wykonuje się np. opakowania do jogurtów czy leków. Podobnie jak w innych metodach stosowanych w przemyśle, kluczowe znaczenie ma tu odpowiednia forma. Są one stosunkowo kosztowne, a ze względu na różne parametry techniczne i podejście możemy wyróżnić co najmniej kilka podziałów w tej dziedzinie. Jakie rozwiązania wykorzystuje więc rynek?

Jakie formy do termoformowania wyróżniamy?

Koszty związane z produkcją form do termoformowania są od lat ograniczane poprzez chociażby wytwarzanie nowych żywic narzędziowych: poliuretanowych, epoksydowych i metakrylowych. Pośród znanych nam obecnie rodzajów i podziałów form próżniowych ze względu na ich cechy wyróżniamy:

  1. Formy pełne – stosuje się je w krótkich i średnich seriach produkcyjnych, wytwarzających przedmioty wypukłe.
  2. Formy laminowane – wykorzystywane w produkcji średnioseryjnej produktów posiadających zagłębienia i nisze.
  3. Formy negatywowe – w ich wypadku dokładne odwzorowanie wymiarów oraz faktury formy ma miejsce po zewnętrznej stronie gotowego wyrobu.
  4. Formy pozytywowe – w ich przypadku dokładne odwzorowanie wymiarów oraz faktury formy ma miejsce po wewnętrznej stronie gotowego wyrobu.

Różne rodzaje form sprawiają, że możliwe staje się wytwarzanie produktów o wielorakim przeznaczeniu. Przed zdecydowaniem się na konkretne rozwiązanie, z całą pewnością warto przekazać swoje oczekiwania specjaliście w tej dziedzinie i poprosić o doradztwo.

Metoda termoformowania i formy

Jeśli chodzi o metodę termoformowania to można obserwować jej dużą popularność. Jest ona z całą pewnością doskonałą alternatywą dla wtrysków, pozwala na wytwarzanie produktów z dużą dokładnością. Konieczne jest jednak dysponowanie formami, które pozwolą na produkcję. Warto zwrócić również uwagę, że można je podzielić ze względu na to, jak będą wykorzystywane. Niektóre są wielorazowe, inne jednorazowe. Musimy w tej kwestii również odpowiednio dopasować je do swoich oczekiwań i wymogów związanych z produktami.